
ASH/ Passive smoking/ Re: PCC complaint about Sunday Telegraph 

102 Clifton Street, London EC2A 4HW Tel: (0207) 739 5902 Fax: (0207) 613 0531 

  

Mr. Dominic Lawson 
Editor 
The Sunday Telegraph 
1 Canada Square 
Canary Wharf 
London E14 5AR 

ASH  

Action on Smoking 
and Health 

16th April 1998 

Dear Mr. Lawson  

Re: PCC complaint about Sunday Telegraph coverage of passive 
smoking 

Thank you for sending me your press statement regarding the above complaint. It is a great 
pity that you have continued to stand by the story in the face of a clear explanations of where 
you went wrong and outright dismissal of your interpretation of the WHO's study by the expert 
community. It is also regrettable that you have resorted to abuse in your press statement. 

Just in case you are innocently mistaken, I think it is worth summarising why we believe your 
reporting of this issue is flawed. You say in your press statement: "We stand by our original 
story reporting the findings of the World Health Organisation showing no statistically 
significant risk of cancer from passive smoking". The headline of March 8th is rather different 
and states: "Passive smoking doesn't cause cancer - official". These two statements have 
completely different meanings. The first statement merely means that the authors of the study 
could not be 95% confident that the link they had detected between smoking and lung cancer 
was not caused by chance. The second suggests they have positively confirmed there is no 
risk - nothing could be further from the truth. These statements have entirely different 
meanings and to confuse them is an elementary error of logic on the part of the Sunday 
Telegraph. 'Statistical significance' is a measure of the confidence that the authors have in 
their findings, not of the magnitude of the risk detected, and I can only assume this is the 
source of the confusion. The statement you make in your press statement is easily 
misunderstood if the formal statistical meaning of the word 'significance' is not clear. The 
statement in your headline, however, is straightforward, unambiguous and wrong. As I hope 
you now know, the authors of the study have said that your reporting is in "sharp contrast" to 
what their study actually shows. You have yet to explain why they are wrong and you are right 
about their study. 

It is wrong for you to accuse us of trying to "whip up panic and hysteria by stating, without the 
required evidence, that non-smokers can develop lung cancer from contact with smokers". 
We are not trying to whip up hysteria, nor have we ever said that the WHO study in isolation 
amounts to conclusive evidence of a link. It is the Sunday Telegraph that argues, wrongly, 
that this study provides conclusive evidence of no link. Three days after your article was 
published the Government's Scientific Committee on Tobacco and Health stated "exposure to 
environmental tobacco smoke is a cause of lung cancer, and in those with long term 
exposure, the increased risk is 20-30%." Our complaint is, in any case, not about the health 
impacts of passive smoking, but about the way the Sunday Telegraph misreported the 
particular WHO study. 

To accuse ASH of 'shooting the messenger' is unfair coming from a newspaper with your 
good reputation, circulation and weight. As a newspaper you do have a responsibility to be 



accurate and not to misrepresent the study or the conclusions drawn by its authors. The real 
'message' of this study actually adds to the evidence in favour of a link between passive 
smoking and lung cancer - even if it is not definitive proof of a link in isolation. You have 
reported the opposite of this and, as 'the messenger', the Sunday Telegraph should be held 
responsible for distorting and inverting the message. We are not reacting because the "result 
is clearly not the one desired by ASH", but because the actual result is not what the Sunday 
Telegraph has reported.  

ASH believe that you are doing a disservice to your readers and we are not surprised that at 
least one of them has written a letter, which you published, based on a misunderstanding of 
the facts and of our complaint about the Sunday Telegraph's reporting.  

Yours sincerely, 

Clive Bates 
Director 

  

Registered Charity No 262067 
Action on Smoking and Health is a company limited by guarantee. Registered in England No 998971. Registered address as 

above. 


