ASH/ Passive smoking/ Sunday Telepraph defence 1

123 Al

21-MA-15EE 150

whc S nﬂu w l h IanmmngEﬁm

DIRECT LENE: FAX:
Mrs Susan Roberts,
Press Complaints Commission,
1 Salisbury Square,
London EC4Y BAE 21 May 1998
Dear Mrs Roberts,
Bal 980522

In respending to the complaint by Mr Clive Bates on behalf of ASH we are, of course,
well aware of the very intenss fecling generated by any clash between pro- and anti-smeoking
interests and that both like 1o extract from such a clash the maximum advantage 1o
themselves. While we have cenainly exercised our dght to comment on the issaes, we arc
here concerned only with answering the specific eriticisen of our reporters” coverags.

We are challenged essentially on two points:

1) Our contention that the World Health Organisation “withheld™ the findings of its
regearch; and

) Our interpretation of the findings.

As to the first peint, WHO's own internal bisnnial report published only & short
abatract of the passive smoking study with no publicity - which might reasonably have besn
expected for the results of Europe’s biggest such study. The Organisation’s explanation that
the findings had been submitted to a scientific journal - subsequently repeated many Umes -
was plainly reported in The Sunday Telegraph's original story of 8 March.

The Press Complaints Commission will note that our repont did mov say that the
findings had been “suppressed” - although that specific misrepresentation has subsequently
been made by the WHO.,

In the circometances we gtand by oor uge of the world “withheld” which we do not
and did not consider misleading or inaccurate.

On the question of interpretation, we have been fiercely attscked for misrepresenting
or misunderstanding e WHO statistics.

FErt

11213 Al



ASH/ Passive smoking/ Sunday Telepraph defence 2

11213 Al

21i=P=1998 15085

-2-

Specifically, we have been challenged on the headline “Passive smoling docs not
cause cancer - affisial”, and on our interpretation of the WHO finding of an odds ratio (OR)
of lung cancer among non-smokers in its study of 1.16, with a 95 per cent confidence interval
(CT)} of 0.93 to 1.44,

Orur justification of both the headline and the anicle itself rests on a sound foundation
of statistical inference theory. We have been taken to task for not focusing on the “headline™
OR figare of 1.16 - which suggests 2 16 per cent greater risk ameng non-smokers. However,
as any competent statistician will attest, it is impossible to judge the importance of that
headline figure without consideration of the Jower bound of the 95 per cent CL I this lower
bound encompasses an OF of 1.0, then the probability that the headline figure is the product
of fluke alone exceeds | in 20, and the result is deemed “statistically noa-significant™. This is
the case with the WHO"s findings, whose lower bound falls considerably below the enucial
eut-off required for significance.

The failure of large and careful studics to find statistically significant effects has
routinely been used by the medical profession to dismiss other supposed health risks, from
breast implanis to living close to overhead powerdines. Thus in using the headline "Passive
srmoking does not cause cancer - official”, we were following a practice widely adopted by
the medical profession to sum up fndings by official bedies such as the WHO on other health
risks. Had a similar headline been used to sum up the findings of a study into 2 far [ess
controversial health rigk, we suspect there would have been no complaint whatsoever,

Our justification for the article itself iz similar, despite being the largest and most
carcful yet carried out in Europe, the WHO study failed 1o find a significant extra caneer risk
from passive smoking. So large a stady is especially likely to detect even small risks; its
failare to de 5o on $o controversial an issue demanded front-page treatment.

To deal with various other matters:

1} We have been accused of not providing adequate context, showing that the WHO
results are in line with previous research. This is & fair criticism: the WHO results anc
indeed in line with previous studies - the bulk of which have also fadled 1o reach
statistical significance.

) Victria Macdonald made repeated attempts to contact officials of the WHO for
comment, starting from the Thursday before the article sppeared. None would discuss
the article with her, for reasons unknown to us.

3 Both Victonia Macdonald and Robert Matthews resent the repeated innuendo that they
are “dupes” of the tobaceo industry, Their analysis of the WHO results and the
content of both the initial anicls and all subsequent articles were in po way influenced
by the tobacco industry

| CANADW SOUARE, CANARY WHARF, LONDON El4 50T
DL ieET BLE OF DOGS

1]12]3]Al



ASH/ Passive smoking/ Sunday Telepraph defence 3

1]213]Al

21=MRY=-1998 1586

-3~

Smoking and health is, as I said earlier, an issue which arouses very strong feclings
but we must reject Mr Bates® dismmissal of our careful and detailed 15 March coverage as
“evagive fevisionism.” And m takmng exception to the reproduction of our § Mareh headline
he fails to notice, or to mention, that the same page contained a rag-out of The Daily
Telegraph's 12 March lead heading “Scientists call for curbs on ciparettes; Smoking in the
home "kills babies™.

This was captiooed “Whe to believe? Our report {top) cn the WHO study and The
Daily Telegraph last Thursday.”

In summary, we do not foel that we have in any way breached the Code of Practice of
conduct. Qur articles may not have been to the liking of an anti-smoking pressure group, or
te scientists who have made their own anti-smoking stance clear on & number of occasions,
but we stand by them unreservedly.

Yours sincersly,

? L Andrew Hutehingon
Ef Om¥idsman and Associate Editor

1 CANADA SCUARE, CANARY WHAREF, LONDON E14 50T
Toa2EE SLE OF DOGS

11213 Al



