
ASH/ Passive smoking/ 2nd Letter to the Press Complaints Commission 

102 Clifton Street, London EC2A 4HW Tel: (0207) 739 5902 Fax: (0207) 613 0531 

  

Tim Toulmin 
Press Complaints Commission 
1 Salisbury Square 
London 
EC4Y 8AE 

ASH  

Action on Smoking 
and Health 

29th May 1998 

Dear Mr. Toulmin  

Re: Sunday Telegraph reports on passive smoking - ref. 980522 

Thank you for your letter of 21st May, enclosing a response from Andrew 
Hutchinson of the Sunday Telegraph to our complaint. I will try to deal in full 
with the points raised in his response. 

Attempt to suggest complaint is emotive and exploitative  

The response starts by talking of 'intense feeling' between pro- and anti- 
smoking interests who are trying to exploit maximum advantage from the 
dispute. This is stated as if the Sunday Telegraph is somehow distanced from 
this fray. I would like to point out that the Sunday Telegraph's editorial, "A 
setback for nanny" (8 March) is a particularly partisan and vitriolic example of 
intense feeling in the smoking debate. I might also point out that the editor of 
the Sunday Telegraph launched an intemperate attack on ASH in his press 
statement of March 27. By comparison, I believe our complaint has been 
reasoned and measured in tone. However, the tone of the discussion is not 
relevant to the substance of the complaint - we have no objection to the 
Sunday Telegraph adopting a strident and emotive posture. What we do 
object to is the false and misleading statements which have informed its 
stance, mislead its readers and created a bogus controversy.  

First complaint: the study was withheld because it is embarrassing 

Use of 'withheld'. The IARC study may have been mentioned in a WHO 
report on its work programme, but the study has not yet been published in an 
academic journal but has been submitted for publication. This is why there 
has been no publicity - this is absolutely standard academic procedure. The 
Sunday Telegraph's response appears to mount a defence to the first 
complaint on the basis of a distinction between the words 'suppressed' and 
'withheld'. In fact the complaint goes further than the defence offered in the 
response. The crux of the complaint is the Sunday Telegraph's assertion that 
the report was "withheld with the suggested motive that the WHO did this 
because it did not want its existing stance on passive smoking proved wrong" 



(quoted from our complaint). The suggestion that the report was withheld 
must be seen together with the Sunday Telegraph's allegations about the 
WHO's motives for withholding it. The first point is that the ASH complaint 
actually uses the word 'withheld', as do the WHO and IARC press releases 
condemning the Sunday Telegraph's report and stating that the report was not 
withheld - these press releases are included with the complaint. The report 
was not withheld, it was going through the normal process of publication. 

Allegation of impropriety. The second and more serious point is that the 
Sunday Telegraph alleges, quite incorrectly, an improper motive to the WHO's 
supposed withholding of the report. The editorial (which is included in our 
complaint) states: "There are two reasons for the WHO's deep reluctance to 
broadcast the findings of its own study. First, of course, the organisation had 
already taken up a strong position on the harmfulness of passive smoking, 
and like every organisation and individual, does not like to admit it might have 
been wrong. Second, so strong has the faith in the evils of smoking become 
that many people genuinely feel that any intellectual sleight of hand is 
justified....". As the report was going through the process of publication in a 
peer-reviewed journal, this accusation does not stand up. It is in any case 
based on the Sunday Telegraph's inaccurate interpretation of the results - the 
subject of the second complaint. 

Conclusion. The Sunday Telegraph has offered no defence to the key points 
in the first complaint: firstly, its false allegation that the report had been 
withheld (it had actually been submitted for publication in the normal 
academic way) and secondly, its further false accusation that this had been 
done through embarrassment at the findings and intellectual sleight of hand. 
The Sunday Telegraph has loudly and publicly accused the WHO of acting 
without integrity and honesty. This is completely unfounded and insulting. In 
its response, The Sunday Telegraph has offered no retraction or defence to 
the substance of the ASH complaint. 

Second complaint: "passive smoking does not cause cancer - official"  

Routine practice in the medical profession. To the second complaint, the 
Sunday Telegraph argues that its approach in drawing inferences from the 
study is common practice "routinely used by the medical profession to dismiss 
other supposed health risks". There are two points to make in response. First, 
if the medical profession does draw conclusions in the same way that the 
Sunday Telegraph has, then it is wrong to do so, though we do not believe 
this is routine practice. The Sunday Telegraph's reporting was ridiculed in the 
British Medical Journal. The Sunday Telegraph may be on to a good story 
about how negative inferences have been drawn from positive though 
inconclusive evidence about risks of breast implants and power lines etc. but 
that is not the issue here.  

Was the correct conclusion drawn? The second and more substantive 
point is that even if it was common practice (which it is not), it does not alter 
the fact that the Sunday Telegraph's reporting is based on an elementary 
logical error which I have explained several times in correspondence to the 



newspaper and to the PCC. The fact that this study in isolation cannot show 
with 95% confidence that there is a link between passive smoking and lung 
cancer does not mean it shows with any confidence at all that there is no link 
(or even a protective effect) and therefore justifies the headline "Passive 
smoking doesn't cause cancer - official". A correct if over-long headline would 
read "WHO study suggests link between passive smoking and lung cancer, 
but does not provide definitive evidence in isolation". This would not, however, 
be news. Nor would it challenge the broad consensus on passive smoking 
and lung cancer embodied in major reports by the US-EPA and British 
Government scientists - it would not be controversial or warrant front page 
coverage. The Sunday Telegraph's distortion was thus necessary to create 
news and controversy worthy of prominent coverage and to substantiate the 
editorial line. Accurate and fair reporting of the actual would results would 
have done neither. 

Conclusion. The Sunday Telegraph's response fails to justify its use of the 
headline "Passive smoking doesn't cause cancer -official", the conclusions 
drawn in the reporting ("there may be a protective effect") or the entire 
editorial and accusations made about the conduct of the WHO and IARC. The 
study does not show what the Sunday Telegraph claims and the scientists 
involved have sharply rebuked the newspaper for its misleading report of their 
work. 

Other matters 

These other points raised in the response do not bear on the complaints, but I 
shall respond for completeness. 

1. Context - failing to point out the study was in line with previous 
studies. Mr. Hutchinson tries a joke here by acknowledging that the newspaper did 
not point out that the study was in line with others, which, he says, also show no 
statistically significant effect. When several studies each show a link between passive 
smoking and lung cancer, but do not in individually provide 95% confidence, it is 
possible to draw greater confidence from the totality of the results. Combining several 
independent studies in a 'meta-analysis' effectively increases the sample size and 
reduces the uncertainties. 

2. No comment from WHO. It is standard scientific practice not to comment 
on or release studies that have been submitted for publication in peer-
reviewed journals until they are published. The fact that the WHO would not 
discuss the results of a study conducted by IARC at best justifies a charge of 
bureaucracy, but certainly not impropriety. No comment from WHO does not 
excuse the thorough misrepresentation of the results of the study. 

3. Dupes of the tobacco industry. People will have to judge for themselves 
whether Victoria Macdonald was helped towards this story and its false 
interpretation by the tobacco industry. BAT is quoted in her article and its 
representatives appeared on Sunday morning radio, apparently fully briefed 
and also in many countries outside the UK. The interpretation adopted by 
Macdonald is one frequently used by the tobacco industry. The timing of the 



story, the Sunday before the Government's report dealing with passive 
smoking, was particularly helpful to the tobacco industry. Others (The 
Guardian, BMJ and WHO) have drawn what they consider to be the obvious 
conclusion. ASH has been more circumspect, but the reporting certainly has 
many of the hallmarks of a tobacco industry effort. As Macdonald herself 
states to PR Week "... I'm not precious, I realise that PR is vital to my job and 
if I'm offered a good story that shows a client in a good light, I'll do it of course, 
but only because it's a good story." This was a good story only by virtue of its 
major misrepresentations. 

4. Evasive revisionism. I stand by the accusation that the follow-up article 
was evasive revisionism. The 'careful and detailed coverage' did not retract 
the original false and misleading conclusion but tried to cloak it in more 
technical scientific language. In doing so it made further misrepresentations. I 
would particularly draw on the way a quote by the eminent epidemiologist, Sir 
Richard Doll, was used to imply support for the Sunday Telegraph's stance by 
suggesting he had 'conceded' a point, whereas he was actually rejecting the 
Sunday Telegraph line. 

5. Who to believe? The Sunday Telegraph was trying to show that the issue 
is the subject of a controversy created by the results of the WHO/IARC study 
being at variance with the findings of the UK Government SCOTH Committee 
reported later in the week by the Daily Telegraph. In fact, the only controversy 
about the WHO report is that created by the misrepresentations in the Sunday 
Telegraph. 

6. Articles not to the liking of ASH. The response again tries to suggest that 
ASH is simply complaining because we do not like "the truth" as reported by 
the Sunday Telegraph. This is not the case and we are quite content with 
journalism and comment that opposes our views, and have no objection to it. 
This complaint has been made because of blatant misleading and inaccurate 
reporting. 

Overall conclusion  

The Sunday Telegraph's response does not address any of the substantive 
points raised in the two complaints made by ASH. Nor has it offered to retract 
the unfounded allegations it has made against the WHO/IARC or to correct 
the clearly misleading headline and coverage.  

I would also like to assure the Commission that this is not a trivial issue of 
semantic pedantry - it was an important and significant story. This false and 
misleading Sunday Telegraph report was repeated all round the world and 
created considerable confusion. It will have helped to sabotage the efforts of 
those working around the world towards tobacco policies based on sound 
science. Its effect was to undermine the release of an important scientific 
report later in the week which highlighted a robust consensus on the link 
between passive smoking and lung cancer. It created the appearance of 
controversy and confusion where there is in fact increasing clarity. The 
reporting has successfully muddied the water: in the course of my work I am 



still confronted with questions and challenges about this study that adopt the 
false interpretation made by the Sunday Telegraph. Finally, it shows deep 
disrespect and contempt for the readers of the Sunday Telegraph who have 
been mislead and let down by the reporting of this issue. Had the reporting 
been fair and accurate, it would not have been big news.  

I look forward to hearing of the PCC's adjudication in due course.  

Yours sincerely 

   

Clive Bates 
Director 

  

Registered Charity No 262067 
Action on Smoking and Health is a company limited by guarantee. Registered in England No 998971. Registered address as 

above. 


