ASH/ Passive smoking/ Letters Editor The Sunday Telegraph

Letters Editor AS H

The Sunday Telegraph Action on Smoking
By fax: 0171 538 7872 and Health

27" October 1998
Dear sir

Re: passive smoking

Once again, you reproduce the headline "Passive smoking doesn't cause lung cancer -
official." The WHO passive smoking study does not justify this conclusion. We agree
that the WHO study, in isolation, does not conclusively prove the link between
passive smoking and cancer. However, it is a mistake to go on to say that this study
shows there is no link. There is a world of difference between 'not proving a link' and
‘proving no link'. It is like claiming that, because you are not completely satisfied that
something is pure white, it must be black. In fact, the WHO study does show a
probable but not definite link, and this, when taken with the many other studies and
other types of evidence, strengthens the scientific consensus that passive smoking can
cause lung cancer in non-smokers.

Alasdair Palmer ("When scientific fashion goes up in smoke", 25 October) still writes
as if the WHO study proves there is no lung cancer risk from passive smoking and
that the whole thing is a matter of scientific political correctness. The reason why
"distinguished figures from the scientific and medical establishment” agree with ASH,
is perhaps because the facts back us up. The Press Complaints Commission did not
dispute ASH's arguments, but claimed that “the substance of the complaint by ASH
has been resolved™ by your recent coverage. However we believe that most readers
viewing your coverage and headlines would conclude, wrongly, that the WHO study
shows that passive smoking doesn't cause cancer.

The entire complaint and PCC adjudication were available on our web site within one
working day of ASH receiving it. We have no intention of preventing people making
their up own minds.

Yours sincerely,

e B

Clive Bates
Director



Registered Charity No 262067
Action on Smoking and Health is a company limited by guarantee. Registered in England No 998971. Registered address as
above.



